
Зелената вълна продължава да завладява света на маркетинга. Имате ли програма за рециклиране? Тя е зелена. Използвате ли LED електрически крушки? Те също са еко тенденция. Освен това, ако окуражавате с финансови стимули служителите си да идват на работа с градски транспорт, не с автомобила, тогава също можете да се наречете зелени. Същевременно маркетингът на фирма с екологични практики съвсем не се изчерпва с тези дейности и не е толкова лесен, колкото изглеждат изброените инициативи. Редакторите в сайта на сп. Entrepreneur направиха допитване до няколко предприемачи, собственици на бизнес и маркетинг експерти по темата за зеления маркетинг и съставиха препоръчителен подход в няколко стъпки за фирмите, които опитват да щадят природата. Съветите са следните: 1. Разберете какво искат вашите клиенти. Да рекламирате бизнеса си като зелен е чудесна идея, имайки предвид как клиентите са все по-масово завладяни от този стил на живот. В подходите си обаче е важно да установите с кое ще спечелите одобрението на купувачите на вашия продукт или услуга, и с кое няма да ги подразните. Пример: Изпълнителните директори на Bardessono, луксозен хотел и СПА в Калифорния, научили това правило по трудния начин с опита и грешката. Когато сградата с 62 стаи отворила врати през 2009 г. нейната управа разгласила статуса й от ранга Platinum, присъден й от програмата за лидерство в енергията и екологичния дизайн в САЩ (LEED). Курортният комплекс бил един от двата в страната, удостоени с това отличие. Луксозните съоръжения и услугите в хотела добили популярност и били масово предпочетени от еколози и журналисти с ресори, свързани със „зелените“ теми. Те обаче изгубили присъствието на най-важната група заинтересовани лица: клиентите. Какъв бил проблемът? Основната част от туристите останала с впечатление, че предложенията на „зеления“ хотел са твърде специфични, особени, неподходящи за масовия вкус, дори претенциозни и неудобни за ползване. Затова предпочитала да отсяда в съседните хотели, които не се рекламирали като толкова екологично изключителни. Естествено, през 2010 г. от Bardessono променили тона на маркетинг съобщенията си и наблегнали първо на обещанието за лукс, а след това и на екологичната част. Почти в същата нощ резервациите започнали да се увеличават. Урокът: Никога не мислете, че ще спечелите всеобщо признание само, защото сте зелени. 2. Определете какво означава за вас определението "екологичен". Описването на нещо като зелено може да бъде и рисковано, защото думата често означава различни неща за различните хора. Например, може да обобщава производство, захранвано от слънчевата енергия. В други случаи може да значи наличие на телекомуникационна програма, която помага да се намали въглердния отпечатък. Джени Грейсън, консултант в Лос Анджелис, който се занимава с това да помага на компаниите да стават по-зелени, призовава мениджърите да бъдат абсолютно честни в маркетинг материалите, които фирмата издава, и да определят какво точно зелен означава за тях. 3. Свържете точките. Без значение колко добре една компания дефинира екологичната част от бизнеса си, само наличието на „зелен“ елемент не е достатъчно. Необходимо е от съобщенията да прозира някаква добавена стойност, за да проработят. Парк Хоуел, президент на Park&Co – маркетинг фирма с устойчиво развитие във Финикс, твърди, че в съвременната икономика да наблягаш на това как хората могат да спестяват, като стават зелени, е по-ефективния подход. С вълната от опитите да бъдат „приятели“ на околната среда, повечето малки фирми, които предоставят продукти на пазара, пропускат да отдадат значение на най-определящите два фактора: качество и цена. Хоуел твърди, че най-добрите зелени маркетинг кампании отговарят на 3 въпроса, свързани с печалбата, хората и планетата: • Добре ли е за моя бюджет? • Добре ли е за моето семейство? • Добре ли е за планетата?