logo

Уроци за парите: преди детето да тръгне на училище

<br />
<b>Notice</b>:  Undefined variable: news in <b>/home/framework/public_html/app/views/business-catalog.bg/n/index.php</b> on line <b>45</b><br />

Защо малкият ученик трябва да получава джобни, колко и как да го научим да планира разходите си за седмица напред.

Съвети дава детският психолог Антон Скобелев.

Предучилищна възраст (5–7 години): откъде идват парите?

Детето е пораснало, по-добре се ориентира във всички сфери на живота, вече е научило и първите уроци за финансите. Идва време за по-специфичните въпроси. Например, в предучилищна възраст то ще се интересува от това как точно се движат парите в обществото: кой плаща заплати на родители и всички други възрастни около него, какво прави продавачът с парите, получени за стоките, какъв е семейният бюджет и бюджетът на града?

Може да попита дори какво представляват данъците и как ги плащаме. Така то започва да се запознава със сложните икономически понятия. В предучилищна възраст то може да се научи вече да планира. Ако до този момент то по-често е говорило за „тук и сега“, сега обсъжда планове за близко бъдеще - поне в рамките на една седмица.

Заедно с детето може да обсъдим

как по-добре и по-ефективно да похарчим определения за тази седмица бюджет

Например, даваме на детето десет лева (от парите за игра) и питаме: „Как би искал да ги похарчиш?“ И му обясняване, че пътуването до зоологическата градина струва два лева, сладоледът - два, нова играчка - четири, пътуване до игралната зала – два лева.

Ако то може да брои добре, тогава, разбира се, можете да преминете към по-едри суми, които то да разпределя. А, когато наближи училищна възраст, го запознайте с реалните пари и реалните цени. И така, чрез игра или на полуигра, хлапето се научава да планира (и в същото време се подготвя за училище!).

То постепенно разбира, че няма как да посети всички интересни места, да получи всичко, което иска, че парите са ограничено количество, и, че сега трябва да избере едно нещо, а следващия път евентуално може да получи това, от което днес се е отказало. Това е началото на финансовото планиране и съзнателното отношение към парите.

Струва си да запознаем детето с факта, че като работим, ние като че ли „обменяме“ време за пари. Може, разбира се да отделим същото време и за нещо друго - разходки със семейството, пътувания, четене или игра онлайн.

Винаги е въпрос на избор и приоритет. В предучилищна възраст то трябва да разбере, че парите не се появяват просто така, парите са плащане за вложен труд и усилия и трябва да им се отдава дължимото уважение.

На 7-10 години се учи да планира и спестява

Често родителите задават въпроса: как да научим детето да борави с парите? В училище то преживява поредната кризи – тази на израстването. Има сфера на живот, за която само то е отговорно. То вече пресмята добре, знае как да планира дейности за седмицата и само решава конфликти със съученици. Следователно от училищна възраст вече има смисъл да получава джобни пари. Няма значение дали са 2 или 5 лева на ден, но джобните пари трябва да се дават редовно. То трябва да знае колко пари ще има тази седмица, колко следваща. Това е единственият начин да започне да планира разходите си и да спестява за големи покупки.

След няколко години то вече ще се научи да управлява парите доста по-ефективно.

Джобните пари не са непременно наличност в джоба

Можете да му вземете детска банкова карта, която да е свързана с вашата сметка. Още от първи клас си струва да го научите да спестява – например класическите 10% от всичките си джобни и да ги отдели за подарък. Целта е не просто да спестява, а да има цел. Да знае за какво заделя пари сега и какво иска да купи с тях в края на месеца или годината. Това е един от начините да го научите да се отнася внимателно с парите.

Говорете с детето си - обсъдете как и за какво планира да харчи пари, за какви неща харчат пари приятелите му. За учениците е важно чрез игри и малки суми да се научат да се разпореждат с реалните пари.

Източник: manager.bg