Ако сте като повечето хора, не прекарвате 100% от времето си в офиса само за работа. Всъщност, средно американците прекарват около 10% от работния си ден в сърфиране в интернет, пращане на имейли на приятели или в онлайн пазаруване. А така нареченият „киберлоафинг” струва на работодателите до 85 милиарда долара годишно. Но това поведение не означава задължително, че служителят е мързелив или си губи времето.
„Ново проучване, което проведох с няколко колеги, показва, че киберлоафинг може да помогне на работещите да се справят с изключително стресиращата работна среда”, разказва за Business Insider Стефани Андел, доцент по психология в IUPUI.
Терминът, първоначално въведен през 2002 г. от изследователи от Националния университет в Сингапур, обикновено предполага, че това поведение е проблематично и контрапродуктивно. Поради това по-голямата част от изследванията в тази област се съсредоточават върху начините за възпрепятстване на служителите да се ангажират с това поведение чрез различни рестриктивни мерки като интернет мониторинг и фирмени политики за ползване на компютър.
По-скорошните изследвания обаче установяват, че използването на интернет на работа за лични цели може да има някои положителни резултати и често се свързва с по-високи нива на ангажираност на служителите и удовлетвореност от работата.
Други проучвания показват, че киберлоафингът може да осигури начин служителите да се справят със стреса на работното място, например сърфирайки в мрежата като отговор на скуката и неясните инструкции техните ръководители.
Ефективен ли е киберлоафингът за намаляване нивата на стрес на служителите по време на работа? Това провериха петима психолози, чиято хипотеза гласи, че сърфирането в нета може да служи като мини почивка през работния ден, която дава възможност на служителите да се възстановят от работния стрес.
„За да проверим това, наехме 258 студенти, които работеха поне 20 часа седмично, за да попълнят онлайн проучване. Помолихме ги да класират колко време са прекарали в най-различни киберлоафинг поведения като проверка на неработен имейл и пазаруване, класирайки ги от „никога“ до „постоянно“. Искахме участниците да оценят удовлетвореността от работата им, желанието им да напуснат и колко често са били жертва на тормоз или заплахи по време на работа. Както може би очаквате, установихме, че хората, които съобщават за по-лошо отношение към работното място, имат по-ниски нива на удовлетвореност от работата и е по-вероятно да искат да напуснат своите компании”, разказва за Business Insider Стефани Андел, доцент по психология в университета в Индиана IUPUI, която е част от екипа, провел изследването.
Това, което учените откриват е, че киберлоафингът действа като своеобразен предпазен клапан за работниците, помагайки им да се възстановят от стресовите преживявания.
„Ако мениджърите се съсредоточат само върху сърфирането в интернет, те биха се обърнали към симптома, а не към корена на проблема”, добавя Стефани Андел и споделя, че малко онлайн пазаруване или дори проверка на личния мейл по време на работа, всъщност може да ги направи по-продуктивни в дългосрочен план.
Източник: manager.bg