Не са много хората, които обичат да влизат в конфронтации и спорове с останалите. Точно обратното, повечето хора полагат големи усилия, за да избягват тези ситуации. За съжаление, пренебрегването на проблемите не води до тяхното изпаряване и рано или късно те се връщат като бумеранг, който може да нанесе огромни щети върху вашата кариера. Като решение на този проблем на преден план излиза т. нар. „продуктивен конфликт“. Според Бъстър Бенсън, автор на „Why Are We Yelling? The Art of Productive Disagreement”, този тип конфликт има потенциала да подобри значително представянето ви в работата.
Бенсън, който преди е работил като продуктов мениджър в Twitter и Slack, казва, че е развил подход към комуникацията, които превръща разногласията в катализатор на разбирателство и съпричастност. Ключът, според него, е в това да гледате на всички страни в конфликта като на хора с различни гледни точки, но сходна цел – да бъде постигнат напредък.
Преди всеки конфликт, било то очакван или не, трябва да бъдете подготвени психически, за да не се паникьосате и да влезете в „боен режим“. Не влизайте в спор с очакването, че ще промените мнението на ответната страна, а с надеждата, че ще научите нещо ново.
Ето четири позитива, които може да извлечете от всеки конфликт:
При всеки спор, фокусът ви трябва да бъде навътре, казва Бенсън.
„До каква степен познавате собствените си ценности, разбирания и убеждения, които седят в основата на несъгласието? Защо за вас е важно да проведете този разговор? Ако запазите спокойствие и не влезете в нападателен режим, конфликтът може да бъде по-продуктивен“, добавя той.
Ако темата на разговор е особено чувствителна за вас, със сигурност ще бъде по-трудно да задържите нещата под контрол, отколкото ако става въпрос за дискусия, в която не сте емоционално инвестирани. За това е добре да отделите време за анализ на вашите страхове и на темите, които ви карат да се чувствате нападнати.
Едно от най-ценните неща, които може да извлечете от един конфликт, е новата гледна точка по определен въпрос. Разногласията ви дават шанс да видите света през очите на някой друг. Бъдете готови да задавате въпроси и да коригирате разбиранията си.
„Хората имат различни гледни точки и на моменти техните разбирания могат да ви се струват много далечни. Ако не може да разберете как те вярват в нещата, в които вярват, питайте, но бъдете внимателни с начина, по който задавате въпроса си. Когато не разбираме някой, ни сме склонни да го дехуманизираме и да го смятаме за глупак. Не правете тази грешка“, казва Бенсън.
За да не попадате в неловка ситуация, може да попитате „Как стигнахте до тази позиция?“ или пък „Какво хората като мен не разбират по тази тема?“.
„Представете въпросите като демонстрация на любопитство. Това ще ви спечели нужното време, за да се уверите, че не казвате нещо обидно.“, казва още Бенсън.
Може да звучи контраинтуитивно, но конфликтът има потенциала ад се превърне в поучителен и полезен опит.
„Ако ходите на фитнес с мисълта, че ви предстои един час на болки, мъки и притеснения, най-вероятно няма да имате особено приятно преживяване и няма да постигнете голям напредък. Ако обаче гледате на това като на забавен спорт или съревнование с ваш приятел, може да превърнете този час в нещо по-приятно. Гледайте на конфликтите по същия начин. Може и да не знаете какъв ще бъде крайния резултат от тях, но винаги може да се насладите на позитивните им аспекти“, съветва Бенсън.
На последно място, но не и по значение, когато влизате в конфликт трябва да търсите синхронизация и сигурност. Може да имате различен подход към ситуацията от човека, с който спорите, но най-вероятно целта ви е една и съща.
„Когато водите продуктивни конфликти, вие разширявате мирогледа си. Така стигате до разбирането, че и двете позиции са валидни, но се различават по няколко фактора, като например дневен ред, страхове, толерантност към риска и предпочитания. Ако си позволите да разберете, че нещата не са толкова черно-бели, колкото сте смятали първоначално, може да стигнете до по-добри крайни резултати.“. казва Бенсън.
Източник: manager.bg