Във взаимоотношенията с хората доверието е нещо, което не може да се замени с нищо: в една връзка или има доверие, или няма. Ако ви излъжат веднъж, се научавате да не се доверявате така лесно следващия път. Бихте ли споделили новата си идея с онзи колега, който си присвои предишната ви?
За да ви имат доверие, трябва да инвестирате в създаването му. Ето три качества, върху които е нужно да работите.
Добрите лидери знаят, че неефективността и забавянията са пагубни за напредъка. Те знаят, че трябва винаги да са готови да отговорят незабавно и да бъдат решителни, за да движат екипа си напред. Те нямат против да бъдат прекъсвани, а целенасочено се стремят да се справят със запитванията към тях, докато са още пресни. Те са достъпни и последователни в действията си и в изпълнението на поетите ангажименти, така че другите могат да разчитат на тях.
Извод: Независимо дали в служебни, приятелски или лични отношения, способността да реагираме навреме и да спазваме поетите ангажименти изгражда доверие. По-добре е да кажете „не“, но отговорът да е ясен, отколкото да оставите другия в очакване.
2. Прозрачност
Лидерите, които са затворени и тайнствени, създават обстановка на недоверие и несигурност. Откритостта от друга страна означава крайните цели и мотиви да бъдат ясни за всички.
Добрите лидери знаят, че всеки член на екипа има нужда да знае с какво е важна работата му и как се вписва в по-глобалния план. Те са по-склонни да споделят визията си с целия екип, така че всеки да има инструментите и увереността да се справи отлично с работата си.
Извод: Ако искате да ви имат доверие, комуникирайте ясно и открито. Не оставяйте хората, независимо в какви отношения сте с тях, в неведение и несигурност.
Един сигурен начин да загубиш доверието на хората, с които работиш, особено ако си ръководител, е да си присвоиш техните заслуги. Добрите лидери нямат нужда да подсилват егото си по този начин, защото знаят, че всеки успех е плод на общи усилия. Те с радост подчертават успехите на другите и им дават възможност да блеснат.
Те също така поемат отговорност за собствените си грешки и са готови да поемат вината, дори когато пропускът не е техен. Те се грижат за екипа си, дори когато собственият им имидж е поставен на карта.
Извод: За да може което и да смислено взаимоотношение да издържи във времето, то трябва да почива върху основата на доверие. За да изградите доверие, често е нужно да поставите егото си на заден план и да демонстрирате зрялост, честност и откровеност. Инвестирайте в развитието на тези качества и всички взаимоотношения, на които държите, ще бъдат по-здрави.
Източник: obekti.bg