Всички имаме периоди в кариерата си, когато нещата не вървят нито особено добре, нито зле. Професионалното ни развитие е в застой, а работата ни не предлага нужните предизвикателства и награди, които да ни мотивират да даваме най-доброто от себе си. Понякога това се дължи на сили, които са извън наш контрол, като например стагнация в компанията и отказ от иновации, а друг на собствените ни действия и на фактори от личния ни живот.
В крайна сметка обаче разликата между една кариера, която е попаднала в плато, и такава, която върви нагоре, е впечатлението, което човек създава у останалите.
„Една от най-пренебрегваните променливи в кариерата на човек е комуникацията“, казва Стийв Херц, автор на „Don’t Take Yes for an Answer: Using Authority, Warmth, and Energy to Get Exceptional Results“. „Начинът, по който изглеждате и се държите в ежедневието си може да циментира това плато“, казва той.
Вместо да се примирявате с кариера, която не върви на никъде, Херц съветва да обърнете специално внимание на три фактора, от които зависи професионалния ви успех.
Авторитет
Хората, които създават впечатление за авторитетност в комуникацията си с другите, печелят влияние и уважение по-лесно от останалите. Това увеличава вероятността идеите им да бъдат чути и в крайна сметка се отразява директно на кариерата им.
„Ако работите здраво и се справяте добре с вашите задачи можете да си гарантирате, че кариерата ви върви в правилната посока, но може да стигнете още по-далеч, ако гласът ви се чува. Ако вземем за пример двама на пръв поглед идентични служители, които имат дипломи от добри университети, полагат големи усилия в работата си и рядко правят грешки – този, който няма влияние сред другите ще изостане в кариерното си развитие. Ако вашите идеи се приемат сериозно от всички, то никога няма да се озовете в застой“, казва Херц.
За да прецените дали другите гледат на вас като на авторитет, наблюдавайте езика на тялото им, зрителния контакт и думите, които използват в комуникацията си с вас.
Топлина
Друг важен фактор за успеха в работата е топлината, която човек излъчва. По думите на Херц това означава да демонстрирате скромност, уязвимост, съчувствие и внимание в комуникацията си с останалите. Топлината често може да бъде измерена на база на това колко добър слушател сте. Нещата не се свеждат само до споделянето на добри идеи и интересни виждания, но и до внимателното изслушване на останалите.
„Топлината е от ключово значение за изграждането на доверие между хората и за подсилването на позицията ви в екипа. За да прецените дали общувате с топлина, трябва да се запитате дали вашите колеги ви имат доверие и дали чувстват, че могат да критикуват идеите ви и да ви дават обратна връзка“, обяснява Херц.
Енергия
„Колкото повече енергия имате, толкова повече сила имате да въздействате, обучавате и мотивирате. Авторитетността ви печели уважението на другите, а топлината – тяхната обич и доверие. Енергията ги кара да ви следват“, казва Херц.
Енергията ви прави убедителни и запомнящи се. Тя ви дава възможността да изпъкнете сред останалите.
За да прецените нивото си на енергия обърнете специално внимание на начина, по който хората реагират на начина ви на общуване. Говорите ли твърде бързо? Недостатъчно бързо? Изслушвате ли хората по начин, който ги кара да се чувстват чути?
Източник: manager.bg