В рамките на един ден колко често обикновено чувате думите „Много съм зает!“? Колко често ги изричате самите вие?
Много от нас гледат на това да „бъдеш зает“ като на причина за гордост и дори като някакъв израз на социален статус. В крайна сметка, колкото по-зает е човек, толкова е по-успешен? Нали така? Не точно. Когато следвате стадото, няма как да изпъкнете. За да достигнете следващия етап на кариерното си развитие не трябва да работите повече и да сте по-заети, а да разберете как правите нещата по-различен начин. Не се поддавайте на колективната заблуда, че да си зает постоянно е нещо добро.
Както казва американският предприемач Тим Ферис в своя бестселър „4-часова работна седмица“: „Да бъдеш зает е форма на мързел. Това представлява мързеливо мислене и безразборно действие. Заетостта най-често се използва като оправдание за избягване на критично важни, но неудобни действия“.
Ако сте заети постоянно но не постигате желаните резултат – и като екип, и в индивидуален план, то това може да се дължи на факта, че не отделяте нужното време на онези задачи, които носят със себе си реален напредък. С времето това се превръща в самоизпълняващо се пророчество – толкова сте заети, че нямате време да анализирате действията си и ползите от тях. Така оставате заключени в зона на заетост и ограничено мислене.
Нещо повече, ако сте искрени със себе си, бързо ще осъзнаете, че много от дейностите, които извършвате, се основават на краткосрочно и реактивно мислене, при което фокусът е изцяло върху „спешните“ задачи. В резултат на това вие не успявате да делегирате някои от по-малко значимите си отговорности. Когато постоянно реагирате и скачате от един пожар на друг, енергията ви се изхабява, а с нея и изчезва и фокуса върху дългосрочните проекти. За това най-честото оправдание, което хората дават за липсата на напредък по важни задачи, е именно прекалената заетост (която всъщност е прекомерно разсейване с незабавни задачи, които всъщност не са особено значими).
Важно е да се отбележи, че в казаното дотук не се застъпвам за това да бездействате, а да разграничите полезните от безполезните действия. Самата аз често попадам в същия капан на заетост, особено в моментите, когато имам чувството, че другите вършат повече работа от мен.
Интересното в случая е, че когато забавям темпото и отделям малко време за анализ и пренасочване на фокуса ми към важните неща, резултатите му всъщност се подобряват. Чрез забавяне на темпото хората и компаниите могат да ускорят постигането на желаните резултати в онези сфери, които в действителност играят ключова роля за успеха.
Освен това, когато човек следва един и същи модел на работа през цялата си кариера, той на практика не напуска зоната си на комфорт (дори когато постоянната заетост се отразява на чувството ви за пълноценност и щастие). Ако не успеете да изградите нужната дисциплина и да се концентрирате върху правилните дейности, вие на практика си губите времето с нещо, което не е много по-различно от бездействието или мързелуването.
Какво може да направите, за да разбиете цикъла на постоянна заетост? Ето няколко съвета:
Намалете темпото
Дайте си малко свободно време. Тук може да става въпрос както за час или два, така и за ден или седмица. Насрочете това свободно време в графика си и се уверете, че то няма да бъде прекъсвано от хора или технологии. Идеята тук е да излезете от режима на постоянна заетост като се отпуснете и изчистите съзнанието си от излишни мисли. Отделянето на подобни отрязъци от време по-често е изключително важно за разбиването на цикъла на заетост и придобиването на нова перспектива за нещата.
Идентифицирате безполезните активност
Ограничете дейностите, върху които сте фокусирани, до две или три основни области. Може да се наложи да поекспериментирате, за да разберете кои са наистина важните области, върху които да се фокусирате. Важно е да знаете, че дейностите, които изберете да вършите, трябва да са в най-голяма степен съответстващи на вашите таланти и умения, за да имат най-голямо отражение върху ключовите показатели за успех в бизнеса. Всички останали активност трябва да бъдат делегирани или премахнати от графика ви.
Преразгледайте приоритетите си
След като определите ключовите области, върху които да се фокусирате, спрете да си губите времето онези безкрайни списъци със задачи и вместо това помислете отново за приоритетите си, така че времето ви да бъде концентрирано върху нещата, които ви носят най-големи ползи. След това започнете да се държите отговорни за изпълнението на тези ключово задачи – последователно и ежедневно.
Да, понякога работата и живота могат да ви попречат да следвате в графика си, но ако вземете предвид тези потенциални прекъсвания в плановете си, те не би трябвало да отнемат фокуса ви от важните неща.
Фокусирайте се върху важното, а не спешното
Даването на приоритет на важните неща е от решаващо значение за дългосрочния успех. Лесно е да отложите важна задача като определянето на мисията на вашата компания. Може да си кажете, че това не е нещо, което трябва да бъде разрешено по спешност, но това е погрешен подход. Това отлагане води до проблеми в бъдеще – когато екипът няма ясна визия, която да следва, или съобщението, което компанията отправя към своите клиенти, е неясно и непоследователно, рискувате да предразположите бизнеса си към провал.
Източник: manager.bg