
Ако сте мениджър, съставящ екип, търсете хора, които си сътрудничат, не непременно супермозъци. Учени доказаха, че високата ефективност на даден работен екип зависи повече от лекотата на общуване в него, отколкото от високия коефициент на интелигентност на отделните членове, съобщи New Scientist. Особено важно било хората в колектива да са свикнали да се изслушват и да спазват правилата за изказване по ред. Оказало се също, че в екипите, включващи повече жени, процесът на колективен анализ и вземане на решения бил по-добър - именно заради по-високата социална чувствителност на дамите. За да научат това, изследователите от университета Карнеги Мелън в Питсбърг, Пенсилвания, разпределили 699 души в екипи с численост между 2 и 5 души. Групите трябвало да извършват прости дейности като брейнсторминг, етични обсъждания, решаване на главобъсканици, набиране на текст и преговори. Всяка група получила оценка за екипната си интелигентност. Измервали се и фактори като IQ, социална чувствителност, удовлетворение от групата, мотивацията, личностните характеристики на отделните членове. Оказало се, че средният IQ за групата, както и този на най-умния й член, нямат нищо общо с резултатите й. Най-важна била способността на отделните членове да следват неписаните правила на взаимодействието в колектив - социалната чувствителност и способността за сътрудничество. Затова и участието на повече жени в такива екипи е плюс. Последният резултат е лека изненада за учените, защото досега изследванията показвали, че жените от смесени екипи най-често се чувстват неизслушвани и изолирани от процеса на вземане на решения.