
Конфликтите са неизбежна част от работната реалност. Те са постоянен източник на стрес и напрежение за лидерите, които не знаят как да се справят с тях. Именно това прави толкова важно умението за овладяването на конфликтите на работното място.
Подобно на множество други, на пръв поглед неприятни фактори и предизвикателства в работата, конфликтите всъщност могат да бъдат възможност за позитивна промяна. Ефективното им разрешаване помага за изграждането на по-стабилни и дълбоки връзки между хората и за подобряването на комуникацията в екипа.
Проблемът за повечето лидери идва от това, че те просто не знаят какво да кажат. Ето няколко фрази, които могат да ви помогнат да разрешите всеки конфликт в офиса:
Понякога, за да туширате напрежението, трябва да отразите емоционалния заряд на конфликта. Никога не игнорирайте емоциите, защото те лесно могат да ескалират и нещата бързо да излязат извън контрол. Отдаването на нужното внимание на емоционалното състояние на спорещите хора ги кара да се почувстват приети и разбрани, като същевременно с това намалява напрежението между тях.
Понякога най-добрият ход, който може да предприемете, за да смекчите тона на един конфликт, е да направите тайм аут. Почивката винаги помага за намаляването на напрежението.
Повечето хора, които се стараят да казват на другите истината в очите, рядко печелят дивиденти от тази си откровеност и директност. Ефективното разрешаване на конфликти изисква непредубедено ум и гъвкав начина на мислене, защото всички различни гледни точки заслужават да бъдат разгледани и оценени по достойнство.
Повечето хора получават признание за резултатите, които са постигнали, вместо за усилията, който са вложили, особено ако в крайна сметка те са завършили с провал. Когато казвате на някой, че цените положените от него усилия и труд, вие демонстрирате, че разбирате жертвите и лишенията, които този човек е приел, в името на постигането на желания от вас или вашата компания резултат. Вие му казвате, че неговият принос не остава незабелязан, дори и в случаите, когато крайният резултат не е такъв, какъвто сте искали.
Тази фраза е важна, защото тя размества опониращите си страни в конфликта и ги представя като партньори, които търсят компромис. Тя показва, че се интересувате не само от разрешаването на самия конфликт, но и от изграждането и поддържането на добри взаимоотношения между колегите и създаването на дух на сътрудничество.
Повечето хора говорят, за да бъдат чути, но малцина отделят нужното време, за да ги разберат. Тази фраза е изключително силна, защото всеки човек иска да бъде разбран. Това не означава, че трябва да се съгласите с казаното от някой, а просто да бъдете готови да го изслушате.
Когато изразявате загриженост за работата, без да вменявате вина, вие пренасочвате фокуса на дискусията от размяната на реплики(а понякога и обиди) към предотвратяването на подобен спор в бъдеще.
Акцентът тук е върху „ние“ - какво можем да направим „ние“ за да променим ситуацията. Въпросът не е в това какво може да направите самите вие или какво може да наредите на служителите си, а в това какво може да направите заедно, за да разрешите проблема.
Ако сте на крайно противоположни позиции с ваш колега по определен въпрос, потърсете нещо, с което може да се съгласите и двамата, за да можете да започнете процеса по намиране на компромисно решение с тази фраза. Когато хората получават валидация за казаното от тях, те са по-склонни да влязат в конструктивен диалог.
Демонстрирането на незнание не е признак за слабост – точно обратното, това показва, че искате да се учите и развивате. Освен това, то е добър начин за туширане напрежение. Спрете да говорите и започнете да слушате. Накарайте вашият събеседник да се разбере, че наистина се интересувате от това, което той има да ви каже. Не спирайте да задавате въпроси и внимателно да изслушвате техните отговори, докато не стигнете до първоизточника на конфликта.
11 „Съгласен съм с теб по тази въпрос“
Може да бъде трудно да си признаете, че сте сгрешили, но поемането на отговорност и признаването на правотата на другия човек върши истински чудеса. Когато кажете на някой, че сте съгласен с него, вие разрешавате не само настоящия конфликт, но създавате и условия, които ще предотвратят бъдещи конфронтации.
Това е фраза, която всеки лидер трябва да използва непрекъснато – било то в диалог, конфликт или разговор, във всеки тип на общуване. Тя намалява стреса и дава позитивен тон на комуникация.
Една от най-големите грешки, която един лидер може да направи, е отбягва конфликтите. Когато към тях се подхожда по правилния начин, конфликтите могат да бъдат катализатори на позитивна промяна.
Източник: manager.bg