„Ще се справиш!”, „Мисля, че ти си правилният човек за тази задача!“, „Много ми хареса как….“
Не е толкова трудно да кажете на служителите си нещо в този дух а и в крайна сметка една добра дума може да направи чудеса.
Проблемът идва от факта, че размерът на насърчението, от което се нуждаят вашите подчинени, не е статичен. Един труден проект например може да увеличи необходимостта от допълнително мотивиране, а същевременно с това различните хора имат различни нужди – някои търсят повече похвали, а други се задоволяват с по-малко. Добавете към това и факта, че хората реагират по различен начин на различни видове поощтрение и нещата стават още по-сложни.
Как тогава може да разберете дали вашите служители се нуждаят от повече окуражаване? Ето няколко признака:
Понякога липсата на инициативност и доброволното поемане на допълнителни ангажименти е просто резултати от високо работно натоварване и разминаване между интересите на служителите и предлаганите им възможности. В други случаи обаче това е признак, че служителите не се чувстват достатъчно комфортно и в безопасност, за да излизат извън рамките на обичайните си задължения.
Вместо да чакате някой да поеме нещата в свои ръце, предложете на членовете на вашия екип нещо, което ще привлече техния интерес, и им кажете, че според вас те ще свършат страхотна работа, ако поемат този ангажимент.
Служителите, които имат чувството, че на шефът им не му пука за тях, и страдат от липса на увереност в собствените си способности и възможности, обикновено започват да закъсняват с изпълнението на задълженията си - не защото са некомпетентни, а защото не спират да се съмняват в качеството на работата си. Те постоянно имат чувството, че нещо липсва и че може да бъде направено по-добре, дори когато всичко е перфектно. Това се дължи именно на факта, че те са оставени в неведение от ръководителя си и че не получават от него нужната похвала и признание.
Важно е да изразявате ясно и точно какви са конкретните ви очаквания от работата на вашите служители. Проверявайте често напредъка, който служителите ви са постигнали по задачите си, и им казвайте дали сте доволни от резултатите.
Когато компанията ви има здравословна фирмена култура, хората се чувстват достатъчно комфортно, за да се шегуват помежду си и със своя шеф. Ако членовете на вашия екип никога не се усмихват или реагират твърди емоционално на малки и незначителни проблеми, то най-вероятно те си мислят, че единственото нещо, което ви интересува, са печалбите.
За да преборите това усещане, трябва да отделяте достатъчно време, за да опознаете членовете на екип по-добре(извън рамките на професионалните ви задължения) и да прощавате по-лесно техните грешки.
Когато един служител старателно изложи пред вас всичките си притеснения за работата, дори и най-малките и реално погледнато безобидни неща, то той всъщност не го прави, за превенция на рисковете или за да намери решение на проблемите. Това е един пасивно-агресивно агресивен начин да ви каже, че е затрупан от задачи и че иска да отнемете част от товара, който е върху плещите му.
Кажете му кои негови задължения са приоритетни и кои може да почакат, и му припомнете, че в миналото се е справя с подобни предизвикателства.
Като лидер, вие не трябва да очаквате от вашите служители просто да знаят, че ги цените, без да им го казвате. Вашата работа е да им казвате и показвате, че техният принос за успеха на компанията не устава незабелязан. Бъдете проактивни и насърчавайте служителите си възможно най-често, в замяна на което те ще дадат най-доброто от себе си в работата.
Източник: manager.bg