Като коуч, който консултира лидери как да направят така, че личният им бранд да изпъкне над останалите, аз често съветвам моите клиенти да записват идеите си на физически носител. Публикуването на материали в уважавани и популярни издания, платформи или блогове може да помогне на всеки лидер да си изгради завидна репутация в своята област.
Въпреки това много често аз работя с доказани професионалисти, които се чувстват неуверени и не достатъчно квалифицирани, за да споделят идеите с по-широк кръг от хора. Един мой клиент, който е главен изпълнителен директор на компания от сектора на здравеопазването, сподели с мен притеснения, които често чувам от множество талантливи хора. „Аз нямам достатъчно оригинални идеи, за да се позиционирам като креативен лидер“, каза той.
Нещата обаче не са толкова прости. За да разбера каква е причината толкова много професионалисти да се страхуват да дискутира своите идеи, разговарях с професор Тереза Амабайл от бизнес колежа в Харвард и Дейвъд Бъркъс, автор на „The Myths of Creativity.“
Как може да дефинираме креативността?
Може би една от причините толкова много хора да изпитват съмнения в собствените си идеи се дължи на начина, по който дефинираме креативността. Ние често гледаме на креативността като на способността да измисляме идеи, които са оригинални и невиждани досега.
Амабайл и Бъркъс обаче гледат на креативността по различен начин. Амабайл определя креативното мислене като начина, по който хората „подхождат към проблемите и техните решения – капацитета им да използват вече съществуващи идеи в различни комбинации“, а не само на изцяло уникалните идеи.
Бъркъс, от своя страна, говори за 11 погрешни разбирания за креативността, в които хората продължават да вярват, въпреки че те отдавна са били опровергани от различни проучвания. Това са три митове за креативността, които чувам най-често при работата си с клиенти:
Ако кариерата ви не включва работа в областта на изкуствата, то може да си създадете погрешната идея, че не сте креативна личност – че това е нещо, което имате или нямате по рождение.
„Ние сме склонни да вярваме, че някои хора са креативни по природа, че тяхното творческо мислене се дължи на гените им“, казва Бъркъс „Това просто не е истина. Ако вярвате в този мит за креативността може да започнете да рационализирате и идеята, че вие не сте толкова иновативни и изобретателни, колкото останалите, защото не сте имали късмет с гените, които сте наследили“, добавя той.
„В бизнеса оригиналността не е достатъчна. За да бъде човек приет като креативен, неговите идеи трябва да допринесат за подобряването на определен продукт или да разкрият нов подход към даден процес. Много рядко има иновации, които са напълно оригинални.“, казва Амабайл.
„Учим, че Йоханес Гутенберг е откривател на печатната преса, но рядко обръщаме внимание на факта, че технологията, използвана от Гутенберг, е съществувала под формата на винарската преса. Това, което искам да кажа, е че новите творения обикновено произхождат от комбинирането на вече съществуващи идеи по нови начини.“, добавя тя.
Историите за креативни идеи, които се появяват във внезапен миг на брилянтност, много често представляват силно романтизирана версия на действителността. Вземете за пример експериментът с хвърчилото на Бенджамин Франклин. Според историята Франклин е излязъл на улицата по време на буря и е пуснал хвърчило с вързан към него метален ключ, за да докаже мълнията е електрическо явление. Историята гласи, че хвърчилото е било ударено от мълния, но истината е, че ако това се е случило, то самият Франклин най-вероятно е щял да бъде покосен от електрическият заряд. Истината е че металният ключ е извлякъл статично електричество от бурята.
Лесно е човек да повярва в идеята, че гениалните идеи на другите са резултат от някаква свръхестествена намеса. Проблемът с митът за „момента Еврика“, както го нарича Бъркъс, е че той дава оправдание на хората да отлагат предприемането на действие в чакане на „правилния момент“. В действителност креативността е резултат от седмици(или месец) на размисли и дискусии на идеи.
Тайната към творческото мислене
Макар че креативността е от ключово значение за области като маркетинга и дизайна, нетрадиционният начин на мислене е не по-малко важен в почти всеки бизнес. За това е важно да преодолеете съмненията и да започнете да споделяте идеите си по-свободно. За целта може да предприемете следните две стратегии:
Разходете се
Доказано е, че ходенето и физическата дейност има позитивен ефект върху креативното мислене. Ако сте изправени пред някакво трудно решение, станете от стола и отделете няколко минути за кратка разходка.
Научете нещо ново
Друг ефективен начин за насърчаване на нестандартното мислене е чрез разширяването на базата ви от познания и ученето на нови неща. Психологът Робърт Епстийн изполва упражнение, което нарича „игра на експерти“, за да демонстрира положителния ефект от научването на нови неща. В упражнението участват група от хора и няколко експерта в специфични сфери, които дават петминутни лекции. След края на лекцията останалите участници в упражнението дават поне три идеи за нови услуги или продукти, свързани с дискутираните теми. Може да имитирате тази игра като интервюирате приятели или колеги от различни сфери на работа или пък като ходите на курсове, които нямат нищо общо с настоящата ви работа, и след това си записвате различни идеи, свързани с наученото.
Източник: manager.bg