logo

Синдромът на успешния служител - що е то?

<br />
<b>Notice</b>:  Undefined variable: news in <b>/home/framework/public_html/app/views/business-catalog.bg/n/index.php</b> on line <b>45</b><br />

Увеличаването на работата чрез сътрудничество с колеги може да влоши общото представяне на компаниите.

Това сочи извод от изследване, публикувано в последния брой на Harvard Business Review. Според авторите му най-ценните, най-опитни, полезни и най-склонни да помагат на колегите служители много често са затрупвани от молби за помощ, заради което в крайна сметка страдат от свръхизтощение и напускат работа. 

Явлението е наричано "синдром на успешния служител". То е свързано с факта, че колкото по-опитен е човекът за компанията, толкова повече искания е вероятно да има към него. 

Изводът е на Роб Крис - професор по търговия от Университета на Вирджиния. Той изучава ефектите от сътрудничеството в корпоративните мрежи от две десетилетия насам. По думите му има феноменална експлозия в интензитета на сътрудничеството между служителите за последните 10 години. Отчасти това се дължи на технологичните иновации като имейлите и социалните мрежи, заради които е по-лесно да се свързваме с колеги в реално време, макар че те са в различни точки на планетата. 

Крос отбелязва, че повечето от организациите от списъка на списание "Форчън" с 500-те най-големи американски компании се придвижват към базиран на матрици мениджмънт и системи за дуално отчитане, в които служителите получават задачи от най-малко двама мениджъри и се отчитат пред най-малко двама шефове. Той казва, че в много индустрии работните познания са станали толкова специализирани, че се е превърнало в императив за хората в различните отдели да работят заедно. 

На пръв поглед ръстът на сътрудничеството между хората вътре в компаниите може да изглежда като нещо полезно, но дори старшите лидери в компаниите остават слепи за недостатъците от него. До голяма степен, защото целият набор от изисквания, поставен към топ служителите им, остава "невидим" за всички останали. Прекаленото натоварване и включване в общи работни ангажименти на тези служители може да им дойде толкова в повече, че да ги накара да напуснат и така се случва в много случаи, твърди професорът.