logo

5 въпроса, които всеки шеф трябва да задава на своите служители

<br />
<b>Notice</b>:  Undefined variable: news in <b>/home/framework/public_html/app/views/business-catalog.bg/n/index.php</b> on line <b>45</b><br />

Оценките на ефективността не са особено полезни и приятни нито за ръководителите, нито за служителите.

Въпреки че тяхната цел е да помогнат на служителите да подобрят своето представяне и да разкрият пълния си потенциал, когато ръководителят използва срещите само за да анализира поведение, действия и грешки от миналото и не създава среда, насърчаваща бъдещото развитие, то не трябва да оставате изненадани от факта, че тези оценки на ефективността не водят до желаните резултати.

Това, което трябва да направите, ако наистина искате да помогнете на вашите служители, е да превърнете оценките на ефективността в срещи за личностно развитие. Това означава веднъж в месеца да се срещата на четири очи със всеки един от членовете на вашия екип и да им задавате серия от въпроси, които да им помогнат да разберат по-добре къде се намират в професионалното си развитие в момента и на къде са се запътили.

Това са 5 примерни въпроса, с които ще насърчите вашите служители да подобрят своето представяне.

1.  Какви са позитивните събития и промени от последната ни среща?

Започнете срещата с въпрос, който да накара вашите служители да споделят постиженията и успехите, които са натрупали във времето от последната ви среща. Завършили ли са труден проект? Получили ли са похвала от своите клиенти?

След като те споделят победите си с вас, не забравяйте да ги оцените подобаващо и да им покажете начина, по който техните усилия влияят положително на компанията като цяло. По този начин ще поставите добро начало на срещата.

2. Какви бяха вашите неуспехи и какво научихте от тях?

С този въпрос постигате две неща. На първо място вие насърчавате вашите служители да разберат къде точно са сгрешили, а на второ превръщате негативното събитие в позитивно, като акцентирате върху това, което те са научили от своите неуспехи.

Не е трудно да започнете да изнасяте лекция на вашия служител, за това, което е направил грешно, особено ако става въпрос за сериозен неуспех. Много по-ефективно е обаче да го насочите към нужните изводи с въпрос, който ще му позволи да разбере сам своите грешки. По този начин вие давате на служителите си нужната увереност, за да продължат да опитват и да не се отчайват от неуспехите.

3. Открихте ли нещо, което е имало нужда от промяна, и какво направихте, за да го подобрите?

Този въпрос е особено важен, защото той ви помага да създадете фирмена култура, която насърчава поемането на инициатива. С този въпрос вие подканвате служителите постоянно да мислят за оптимизиране на работните процеси и подхода към отделните задачи.

В края на краищата, вие се нуждаете не само от усърдни и трудолюбиви служителите, но и от такива, които знаят как да направят нещата по най-ефективния възможен начин.

4. Какво направихте, за да създадете позитивна среда на работа с вашите колеги?

Важно е да насърчите вашите служители да бъдат екипни играчи. Не позволявайте тези срещи за личностно развитие да се превръщат в изповеди, при които вашите служители злословят колегите си и прехвърлят вината за всичките си проблеми върху тях. Вместо това, насочете вниманието им към позитивните аспекти от работата им в екип.

5. Има ли нещо друго, за което бихте искали да поговорим?

Ако има нещо, което сте пропуснали, или нещо, което дразни вашите служители, то това е правилният момент да повдигнете въпроса. Вашите служители ще се представят най-добре, когато чувстват, че имат вашата подкрепа, а това означава да отговорите на всички въпроси и тревоги, които те могат да имат.

Служителите ви са вашият най-ценен актив, така че във ваш най-голям интерес като лидер е да ги подкрепяте и насърчавате.  

Томи Мело, основател на A1 Garage Doors, за Inc.com